Welkom
Faciliteiten
Foto's
Arrangementen
Tarieven
LAST MINUTE
Kinesitherapie
Cellulite LPG endermologie
Massages
Zonnebank
Fitness
Fitvibe
Huisregels
Vragen over sauna
Contact
Omgeving
Route
  1. SAUNA: JA of NEE?
  2. Wanneer mag ik GEEN gebruik maken van de sauna?
  3. Waarom regelmatig de sauna bezoeken?
  4. Waarom alleen bloot in de sauna?
  5. Mag ik naar de sauna indien ik zwanger ben?


1) SAUNA: JA of NEE?


U mag gebruik maken van de sauna bij de volgende klachten:

  • hoge bloeddruk die onder controle gehouden kan worden
  • fibromyalgie
  • lichte spataders als ze niet ontstoken zijn
  • niet acute artrose en een versleten wervelkolom
  • chronische astmatische bronchitis
  • chronische bronchitis
  • lage bloeddruk
  • depressiviteit
  • om te herstellen van sportblessures
  • kwalen in het onderlichaam, niet ontstoken of chronisch ontstoken
  • overgangsklachten
  • impotentie
  • als aanvullende behandeling van aandoeningen van huid- of luchtwegen
  • medicinale toepassing bij reuma, kanker of revalidatie ( onder medisch toezicht)

U mag GEEN gebruik maken van de sauna bij de volgende klachten:

  • acute ontstekingen (ook in vaten en organen)
  • koortsige aandoeningen
  • secundaire hoge bloeddruk bij nier-, klier- of hartaandoeningen
  • epilepsie of andere aanvallen
  • niet gestabiliseerde hart- en bloedsomloopaandoeningen
  • warmteallergie
  • grotere, nog niet helemaal genezen wonden
  • griep
  • een ziekelijke verwijding van de vaten, vooral in het gezicht ( couperose )
  • kanker in een vergevorderd stadium of open tuberculose

Vraag toestemming aan uw arts bij de volgende klachten:

  • hoge bloeddruk
  • doorbloedingsstoornissen in de hersenen
  • een ernstige vorm van spataders
  • kanker in een postoperatief stadium, waarbij de algemene toestand goed is
  • schildklieraandoeningen
  • hartinfarct of beroerte

Tips:

  • Zweet u niet gemakkelijk dan is het heel belangrijk u na de douche grondig af te drogen. Elk waterdruppeltje op uw huid vertraagt het zweetproces onnodig.
  • Indien u niet regelmatig naar de sauna gaat, gun dan uw lichaam een beetje tijd om zich aan te passen; voordat u de zweetcabine verlaat, gaat u eerst langzaam rechtop zitten. Blijf nog minimum een minuut op de onderste bank zitten voordat u de sauna verlaat.
  • Mannen; mocht u van plan zijn het zweetproces te intensifiëren door een heftig liefdesspel, doe dat dan maar liever niet. Volgens artsen is het vooral u, die zich blootstelt aan een immense lichamelijke inspanning, en daarmee aan het risico van een collaps of zelfs een hartinfarct.
  • Uitsluitend om hygiënische redenen; voordat u gebruikmaakt van het zwembad of jacuzzi moet u eerst het zweet even afdouchen.
  • Benut uw rustpauze optimaal; uw verwarmde spieren zijn nog zacht en soepel van het gebruik van onze sauna faciliteiten. Daarom kunnen ze nu bijzonder goed gemasseerd worden. Ook in onze privé-sauna worden ontspannende lichaamsmassages aangeboden.
  • Verwijder hormoonpleisters voordat u de sauna ingaat. Door de extreme warmte in de sauna verliezen ze hun werking. Bewaar ze op een schone plaats en hergebruik ze na afloop weer.


terug naar boven

2) Wanneer mag ik GEEN gebruik maken van de sauna?


De sauna is verboden terrein:

  1. Bij zware sportblessures, die bloeduitstortingen of inwendige verwondingen tot gevolg hebben;
  2. Bij open wonden;
  3. Bij alle acute, door ontstekingen veroorzaakte vormen van reuma, zoals artritis en poliartritis. Reden: ter hoogte van een ontsteking voelt de huid warm aan en is ze rood. Dit komt doordat het weefsel ”over verhit” is. Door de warmte van de sauna wordt het ontstekingsproces alleen nog maar meer ”aangewakkerd”. Hetzelfde geldt ook voor jicht.

Bij chronisch reuma adviseren reumatologen wel regelmatig de sauna in te gaan.



terug naar boven

3) Waarom regelmatig de sauna bezoeken?


  • De sauna als ”eeuwige bron van jeugd”:
    • Een reeks warme en koude wisselbaden zorgen voor de fantastische effecten van de sauna. Daardoor is de sauna een uitdaging voor lichaam en geest. Een sauna werkt reinigend, versterkend en laat uw geest herleven.
    • Een gezond en lang leven ...? Regelmatig naar de sauna gaan is hiervoor de ideale basis! De sauna zorgt ervoor dat al de gifstoffen in ons lichaam op een natuurlijke manier worden afgevoerd.
    • De sauna heeft op alle niveaus een harmoniserend effect. Daardoor krijgt uw organisme de beste mogelijkheid om zich te regenereren. De optimale ontspanning.
    • Door de sauna bereikt u een evenwichtig effect op uw warmtehuishouding. Bovendien worden de zelfgenezende krachten van uw lichaam op gang gebracht. Indien u niet kan, mag of wil sporten; de sauna werkt versterkend en zorgt voor een goede conditie.
    • De sauna is een uitstekend natuurlijk schoonheidsproduct. Uw huid bloeit op in natuurlijke schoonheid en uw uiterlijk wordt nog stralender. De sauna heeft aldus een anti verouderingseffect voor huid en uiterlijk.
    • De sauna heeft grote invloed op uw hormonenhuishouding. U tankt nieuwe energie en beleeft daarbij pure geluksgevoelens.


terug naar boven

4) Waarom alleen bloot in de sauna?


Neemt u een douche in badkledij?! Het heeft eveneens geen nut om met badkledij de sauna binnen te gaan. Dan zou u uw lichaam het gezondheidsstimulerende effect van het zweten ontzeggen en het zelfs tegengaan, een opeenhoping van warmte veroorzakend. Synthetische badkleding wordt in de sauna verwarmd.
Ze absorberen geen zweet en remmen het verdampingsproces op de huid af. Hierdoor kan er contacteczeem veroorzaakt worden doordat er lichte ontstekingen ontstaan (de huid wordt onaangenaam rood).
Wees ook voorzichtig met sierraden! Ze worden gloeiend heet, waardoor u zich eraan kunt branden.


terug naar boven

5) Mag ik naar de sauna indien ik zwanger ben?


Wie regelmatig de sauna bezoekt, kan dat gerust voortzetten tijdens de zwangerschap.

Redenen om wel te gaan:

  1. uw lichaam werkt voor twee en kan een beetje verlichting gebruiken
  2. ontspanning
  3. de sauna vergemakkelijkt de geboorte
  4. vermindert oedemen
  5. het tromboserisico vermindert

Redenen om niet te gaan:

  1. Ga niet naar de sauna als u het risico loopt op een vroeggeboorte of als u een meerling verwacht.
  2. Het wordt echter afgeraden voor vrouwen met een verhoogde bloeddruk of die bloeddrukverlagende geneesmiddelen nemen.

Het overtollige vocht van ons lichaam wordt uitgezweet in de sauna, maar hierin mag men niet overdrijven.
Blijf niet te lang in de sauna de eerste drie maanden van de zwangerschap en neem ook geen plaats op de bovenste plank (waardoor u ook geen extreem hoge temperaturen opzoekt).
Indien u in de laatste weken bent voor de bevalling moet u voorzichtig zijn omdat u dan al een beetje ontsluiting kan hebben. Daardoor kan de kans op infectie in de whirlpools toenemen. Het is dan beter de koude en warme douches te benutten.
Als u nog twijfels hebt, vraagt u best het advies van uw gynaecoloog.



terug naar boven